یادی از سریالهای طنز رمضانی رضا عطاران
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۳۳۳۸
موفقیت سریال «خانه به دوش» در جذب مخاطب تلویزیونی که رمضان ۱۴ سال قبل اتفاق افتاد، ژانر کمدی را برای سازندگان سریالها و همچنین مدیران تلویزیون، به عنوان ساختاری موفق رمضانی شناساند تا پس از آن بیشتر در پی ساخت آن باشند.
خبرگزاری ایسنا: موفقیت سریال «خانه به دوش» در جذب مخاطب تلویزیونی که رمضان ۱۴ سال قبل اتفاق افتاد، ژانر کمدی را برای سازندگان سریالها و همچنین مدیران تلویزیون، به عنوان ساختاری موفق رمضانی شناساند تا پس از آن بیشتر در پی ساخت آن باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، سریال «خانه به دوش» به کارگردانی رضا عطاران که در رمضان سال ۸۳ از شبکه سه سیما پخش شده بود، پنجمین روز از رمضان امسال به صورت فیلم سینمایی از شبکه چهار سیما راهی آنتن میشود.
«خانه به دوش» اولین سریال رمضانی رضا عطاران است که به نوعی توانست فصل جدیدی از سریالهای رمضانی را با درونمایه اجتماعی و ساختار طنز در تلویزیون باز کند. این سریال که توانست در جذب مخاطب موفق باشد تا سالها بعد به بهانههای مختلفی از شبکههای تلویزیونی بازپخش شد.
عطاران علاوه بر کارگردانی این مجموعه تلویزیونی به عنوان بازیگر نیز در آن حضور داشت. او پیش از این در مجموعههای تلویزیونی زیادی به عنوان بازیگر، نویسنده، کارگردان هنری و کارگردان فعالیت کرده بود که از این میان میتوان به کارگردانی سریال «کوچه اقاقیا» و بازی در مجموعههای «ساعت خوش»، «سال خوش»، «دنیای شیرین»، «سیب خنده»، «قطار ابدی» و «دنیای شیرین» اشاره کرد.
در واقع میتوان گفت که عطاران در سال ۷۲ با مجموعه «پرواز ۵۷» به کارگردانی مهران مدیری پا به تلویزیون گذاشت، سال ۷۳ با مجموعه «ساعت خوش» ساخته مهران مدیری دیده شد و پس از آن با حضور در مجموعههای مختلف توانست اولین سریال خود را با نام «کوچه اقاقیا» که زندهیاد منوچهر نوذری نیز در آن ایفای نقش کرده بود را بسازد و در ادامه مجموعههای «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه» را کارگردانی کند.
در این میان موفقیت سریال «خانه به دوش» در جذب مخاطب باعث شد تا عطاران در ماه رمضان سالهای بعد نیز دو سریال «متهم گریخت» و «بزنگاه» را برای تلویزیون بسازد؛ اما حواشی سریال «بزنگاه» در رمضان ۸۷ و موضع تلویزیون در سالهای بعد، باعث شد تا این سریال آخرین مجموعهای باشد که او برای تلویزیون کارگردانی میکند؛ این در حالی است که به باور بسیاری از منتقدان آثار نمایشی، در ۱۰ سال اخیر جای مجموعههای طنزی همانند سریالهای عطاران در تلویزیون بسیار خالی شده و کمتر سریال طنز رمضانی همانند این سهگانه عطاران در یاد مخاطبان باقی مانده است.
سریال «خانه به دوش» که هنوز هم برخی از تکهکلامهای آن در شبکههای اجتماعی رواج دارد، زندگی دو خواهر را روایت میکرد که فاصله طبقاتی زیادی با هم داشتند. این دو خانواده با وجود این اختلاف طبقاتی همواره با هم در رقابت بودند. تضاد میان دو قشر ثروتمند و فقیر به یکی از جذابیتهای اصلی داستان تبدیل شده بود که با طراحی موقعیتهای و دیالوگهای طنز تلاش شده بود از تلخیهای داستان کاسته شود.
فیلمنامه این سریال توسط رضا عطاران نوشته بود و داستان مردی به نام «ماشاءالله» را روایت میکرد که در تأمین معاش خود و خانوادهاش با مشکلات مالی مواجه است. او به طور اتفاقی با آقای بیات آشنا میشود و به پیشنهاد «بیات» پولی را برای سفر و کار در کشور مالزی به او میدهد و ادامه داستان.
ایرج محمدی و مهران مهام تهیهکنندگی سریال «خانه به دوش» را برعهده داشتند و بازیگرانی چونحمید لولایی، مریم امیرجلالی، علی صادقی، آناهیتا همتی، خشایار راد، بهنوش بختیاری، غلامحسین لطفی و فلور نظری در آن ایفای نقش کرده بودند.
حمید لولایی نیز پیش از سریال «خانه به دوش» در مجموعههای زیادی ایفای نقش کرده بود که مهمترین آنها مجموعه سریال «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان محسوب میشود. او که با نقش «خشایار» در مجموعه «زیر آسمان شهر» معروف شده بود و اغلب با همان نقش شناخته میشد، توانست در کنار رضا عطاران کاراکتر جدیدی را در سریال «خانه به دوش» ایفا کند.
به گزارش ایسنا، برنامه «سی سریال» به تهیهکنندگی حسین مروی امروز (۳۱ اردیبهشت ماه) فیلم سینمایی مجموعه «خانه به دوش» را پخش و نقد و بررسی میکند
لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Qb7منبع: فردا
کلیدواژه: سریال های طنز ماه رمضان رضا عطاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نونخ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
انتهای پیام/