Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: ماجرای نویسندگی اصعر فرهادی در سریال های کمدی دهه هشتاد تلویزیون چه بود.

روز جمعه بلافاصله بعد از پخش برنامه «من و شما»، ویدئوی کوتاهی با تیتر «فاش شدن رازِ اصغر فرهادی Asghar Farhadi پس از سال‌ها» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست گشت. طبق این ویدئو، مریم امیرجلالی در بخشی از گفت‌وگو با آرش ظلی‌پور، اعلام کرده که طرح اصلی فیلمنامه خانه به دوش و متهم گریخت متعلق به اصغر فرهادی است و خودش نخواسته تا اسمش به عنوان نویسنده در هیچ جایی از سریال بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که ماجرای نگارش طرح فیلمنامه این دو سریال، پیش از این بارها توسط رسانه‌های مختلف از جمله همشهری جوان، روزنامه صبا و برنامه هفت مطرح شده بود.

فاش راز فرهادی از یک سال پیش

ماجرای همکاری اصغر فرهادی با ایرج محمدی و مهران مهام در نگارش طرح اصلی سریال «خانه بدوش» و «متهم گریخت»، اولین بار سال گذشته در هفته نامه همشهری جوان مطرح شد. آن زمان مهران مهام، درگفتگو با این هفته نامه، ماجرا را تکذیب کرد و گفت که اصغر فرهادی به هیچ عنوان طرح آنها را ننوشته است. بعد از انتشار این مصاحبه، بهروز افخمی هم مجددا این مسئله را در برنامه هفت مطرح کرد و آنجا هم با واکنش تند مهران مهام مواجه شد. مهام گفت موضوع کذب است و برای عنوان شدن چنین مسئله‌ای در برنامه واقعا متاسف است. این تهیه کننده یک بار دیگر هم ماجرا را در گفت‌وگو با روزنامه صبا تکذیب کرد. چند ماه بعد همشهری جوان در مصاحبه‌ای که با رضا عطاران برای ویژه‌نامه نوروزی انجام داد، مسئله را با این کارگردان در میان گذاشت. عطاران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت طرح اصلی سریال را ایرج محمدی در اختیارش گذاشته و نمی‌داند آن را از کجا آورده است اما خود فیلمنامه توسط عطاران نوشته شده است.

امیرجلالی در من و شما چه گفت؟

اگر ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذاریم و خود برنامه من و شما را تماشا کنیم، به این نکته می‌رسیم که فاش شدن این راز چندان هم ربطی به مریم امیرجلالی نداشته است. این بازیگر Actor در حین مصاحبه با آرش ظلی‌پور گفت که بخش‌های مهمی از کار را به صورت بداهه اجرا کرده‌اند و اتفاقا رضا عطاران هم از این مسئله استقبال می‌کرده است. او تعریف کرد که ماجرای شلوار بابات و صحبت کردن او با آقا ماشالا در مالزی که این روزها خیلی مورد توجه قرار گرفته، کاملا بداهه بوده و در هیچ جایی از فیلمنامه نیامده بود. صحبت درباره فیلمنامه خانه به دوش ادامه پیدا کرد تا اینکه امیرجلالی گفت:« آن آقای نویسنده خانه بدوش وقتی فیلمنامه را نوشت...» ظلی‌پور صحبتش را قطع کرد و پرسید:«چرا میگویید آقای نویسنده؟ چرا اسمش را نمیاورید؟» امیرجلالی گفت:«حالا بماند. نمی‌خواهم اسمش را بگویم.» مجری گفت:«بگذارید من اسمش را بگویم چون میدانم آقای اصغر فرهادی است.» بعد رو کرد به مخاطبان برنامه و گفت:«بگذارید یک چیزی بگویم که کمتر در رسانه‌ها گفته شده است. طرح اصلی فیلمنامه سه تا کار آقای عطاران «خانه به دوش»، «متهم گریخت» و «ترش و شیرین»، متعلق به اصغر فرهادی بوده است. بلافاصله امیرجلالی داخل حرفش پرید و گفت:«نه نه، ترش و شیرین را سروش صحت و محمدرضا آرین نوشتند. فقط طرح متهم گریخت و خانه به دوش مال آقای فرهادی بود، ترش و شرین نبود.» ظلی‌پور گفت:«بله نویسنده آن کارها که هیچ جایی از سریال اسمی ازشان به میان نیامده، اصغر فرهادی است.» امیرجلالی توضیح داد که خود فرهادی دلش نمی‌خواسته اسمی از او در سریال ها وجود داشته باشد چون گفته بود می‌خواهد در سینما Cinema فعالیت کند و نمی‌خواهد اسمش در این سریال ها باشد.»

تغییر در ویکی پدیای فرهادی

نکته جالب اینجاست که بلافاصله بعد از مطرح شدن این ماجرا، اسم «خانه به دوش» به فهرست کارنامه تلویزیونی اصغر فرهادی در ویکی پدیا اضافه شد. حالا در ویکی‌پدیای اصغر فرهادی، آخرین اثر تلویزیونی‌اش، نویسندگی خانه به دوش است. در صفحه خانه به دوش هم اسم رضا عطاران از مقابل عنوان نویسنده سریال حذف شده و به جای آن اسم اصغر فرهادی نوشته شده است. این درحالی است که فرهادی فقط طرح اصلی سریال را نوشته و نویسنده اصلی آن خود رضا عطاران است. جالبتر اینکه در مصاحبه آرش ظلی‌پور و مریم امیرجلالی، به نگارش طرح اصلی سریال «متهم گریخت» هم اشاره شده بود اما در صفحه این سریال در ویکی پدیا خبری از اسم متهم گریخت نیست و در صفحه فرهادی هم به آن اشاره‌ای نشده است.

مثل دنیای فرهادی

نقطه قوت اصلی سریال «خانه به دوش» و «متهم گریخت» فیلمنامه شان است. هم قصه چفت و بست دارد و هم شخصیت ها دارای شناسنامه هستند. جلوی نویسنده اولی اسم رضا عطاران وجود دارد و دومی سعید آقاخانی. با این حال همواره شایعه ای بوده که فیلمنامه هر دو را اصغر فرهادی نوشته اما نخواسته نامش پای آن ها بخورد. حتی اگر این طور هم نباشد نمی توان منکر وجه شبه دنیای فیلمنامه این دو سریال به آثار سینمایی اصغر فرهادی بود: «خانه به دوش» و «متهم گریخت» بشدت شبیه زندگی هستند همان طور که فیلم های فرهادی تلاشی است برای بازآفرینی واقعیت زندگی. راستی چرا سعید آقاخانی و رضا عطاران فقط یک فیلمنامه خوب نوشته اند و به چه علت فیلمنامه های بعدی شان موفق نیست؟!

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۰۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| امید نورافکن پیش از ماجرای جنجالی علیه پرسپولیس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اتفاقات و حواشی دیدار رفت سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان و در روزی که امید نورافکن به دلیل مصدومیت از ترکیب طلایی پوشان اصفهانی دور بود، سبب شد تا هواداران پرسپولیس مثل همیشه نگاه ویژه‌ای به این بازیکن با حضورش در ورزشگاه آزادی داشته باشند.

بنابر روایت ورزش سه، پس از اتفاقات بازی رفت دو تیم ستاره مصدوم تیم فوتبال سپاهان با محرومیت مواجه شد. البته به دلیل اینکه نورافکن دوران نقاهت را سپری می‌کرد این محرومیت نه به ضرر او تمام شد و نه سپاهان، و او توانست در دوران مصدومیت اتفاقات و حواشی دیدار رفت ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران را به فراموشی بسپارد.

همین اتفاقات سبب شد تا وقتی هواداران پرسپولیس با امید نورافکن مواجه شدند، شعارهای تندی علیه او در ورزشگاه آزادی سر بدهند و هر چه دم دست‌شان می‌آمد را به سمت او پرتاب کنند.


ماجرای امید نورافکن و هواداران پرسپولیس یکی از داستان‌های حاشیه‌ساز فوتبال ایران است که در آخرین رویارویی هم مطابق انتظار دوستانه نبوده و مصاحبه نورافکن در میکسدزون آزادی و سپس انتشار یک استوری و ابراز خوشحالی از نرسیدن پرسپولیس به صدر هم این داستان را بدتر کرده است.

تصویری که مشاهده می‌کنید دقایقی پیش از سوت پایان و رسیدن نورافکن به رختکن و چک کردن تلفن همراه و انتشار یک استوری است که حسابی هواداران پرسپولیس و سپاهان را شاکی کرد.

۲۵۸۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903205

دیگر خبرها

  • درخشش ستاره جنجالی: ایکاردی واقعی برگشت!
  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • (ویدئو) سکانس جنجالی در مورد شاه در یک سریال ایرانی
  • عکس| امید نورافکن پیش از ماجرای جنجالی علیه پرسپولیس
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • ماجرای کلیپ جنجالی یک عروس ۱۴ساله
  • شباهت در اسم و چهره؛ پدر مهران غفوریان افسر ساواک بود؟ | ماجرای فیلم جنجالی